Om Urteskolen

En snak med skolens ejer og leder, Rikke Goerlich, har givet følgende historie omkring Urteskolen:

I år 2000 besluttede Birgith Broberg og Rikke, at det var på tide, at phytoterapeut- uddannelsen kom tilbage til Danmark. Selv var de uddannede phytoterapeuter på daværende skole 'Biopat-og Urteskolen', men uddannelsen var blevet nedlagt.

’Når man brænder for behandlingen med urter og lægeplanter, er man nødt til at gøre noget ved en manglende uddannelse og dermed mangel på kolleger og udbredelse af terapiformen.

Vi ville have flere praktiske fag med. Det var bestemt ikke nok for mig, kun at arbejde med lægeplanter via, hvad man kunne læse sig til!

Der skulle være hands-on, så man kunne have et billede af planten, naturen, Moder Jord, energier - alt det phytoterapien rummer, inde på nethinden.

Vi var seriøst klar over, at vi ikke ville kunne klare opgaver som vandringer i naturen, fremstille cremer & salver og undervise i den velduftende terapiform, aromaterapi.

Ergo blev der taget kontakt til de bedste indenfor faget, Anemette Olesen og Mette Sumo Lotus.

Det var ikke uden sommerfugle i maven, at kontakten til ’the-grand-ladies’ blev taget. Hvem var vi, som så kækt spurgte, om de ville undervise på den skole, som vi kun var ved at opbygge? Der var nu ikke grund til nervøsitet, begge damer synes, det var en skøn ide og ville gerne være med. Det er en kæmpe glæde, at de begge stadig underviser her på skolen.

Så skulle der struktureres, laves datoplaner, besluttes undervisningssteder og ikke mindst laves kompendier. Vi tænkte, vi gør det overskueligt og nemt, laver små og fine kompendier på omkring 50 sider og så er vi i gang. Nu er det bare sådan, at ingen af os kender til begrænsningens kunst, så de små kompendier blev tre gange så store – og de udbygges såmænd stadig.

Vi startede et hold i Århus og et i København, året efter kom Norge med. Jeg har tidligere boet i Norge, så det var naturligt, at nordmændene også skulle med.

Igen var vi klar over, at vi bare var to ivrige phytoterapeuter, som kun var i startfasen.

Vi tog kontakt til Rolv Hjelmstad, som vi var klar over, var den bedste underviser i naturdagene i Norge.

Som med Anemette og Mette Sumo, havde vi ikke grund til bekymring. Rolv kunne også se, at her var der en god uddannelse under opbygning og han ville gerne være med. Fra at være 4 undervisere, blev vi totalt 13 undervisere i Danmark og Norge. Alle undervisere er mennesker, som brænder for deres fag og elsker at formidle det.

Forskellighederne i de to landes lovgivninger gjorde, at vi satte uddannelsen i Norge lidt på stand-by. Den danske lovgivning er en udfordring i sig selv. Jeg er af den mening, at hvis man gør noget, skal man gøre det ordentligt. Det mente jeg faktisk ikke helt, at vi gjorde. Det kræver en del arbejde at følge med i, hvad man må og ikke må i følge lovgivning. Men, ønsket om igen at komme til det smukke land mod nord, er bestemt intakt, siger Rikke.

Uddannelsen startede med at tage 19 måneder, den tid er for længst forbi. I dag tager uddannelsen 36 måneder, plus fagene anatomi/fysiologi og sygdomslære. Her forsøger vi at holde fast i antal måneder - selvom vi stadig får lyst til at implementere nye fag og gøre eksisterende fag større.

Ligesom vi er stolte af vores undervisere, er vi stolte af de terapeuter, som vi har uddannet. Nogle gange kan vi faktisk sidde og blive helt forpustede, når vi ser og hører, hvad de færdig uddannede terapeuter suser rundt og laver. Det er måske én af de største glæder - at se og høre, at uddannelsen bliver brugt, så viden bliver delt på mange forskellige måder og vinkler.

Vi har i dag en uddannelse som godkender terapeuter til at blive RAB registrerede (Registreret Alternativ Behandler) og vi må jo nok erkende, at denne uddannelse aldrig bliver statisk og stillestående, det er sikkert meget godt.

Vores nyeste skud på stammen er en overbygning til vores uddannede phytoterapeuter. I samarbejder med en af vores hovedundervisere, Frede Damgaard, er der lavet en overbygning, som tager et år.

Overbygningen kaldes Funktionel Urteterapeut, FUT

Modsat selve phytoterapeut uddannelsen har vi valgt at lave undervisningen på overbygningen online. Da skolen tidligere også har været i Norge, kan vi tilgodese alle vores phytoterapeuter - uanset om man bor i det nordligste Norge, på Island, i Sverige eller i Danmark.

Det er super hyggeligt, at se de 'gamle' ansigter igen en aften om måneden - og helt fantastisk at dele den viden, som vi har fået siden uddannelsen startede.

Det er jo ikke bare os, der har fået ny viden. Det har alle, og der deles på kryds og tværs til fælles gavn og glæde.

Der forskes også stadig på livet løs i plantemedicin. Da corona'en gjorde sit indtog, blev forskningen faktisk endnu mere intensiveret. Det nyder vi gavn af - ligesom vi beriges med alskens anden forskning i urter og lægeplanter, der er vi ret heldige.

Du kan læse mere om overbygningen her: