Færdiguddannet phytoterapeut og hvad så?

Læs om, hvad nogle af vores færdiguddannede phytoterapeuter beskæftiger sig med

Og du kan naturligvis også læse mere nedenfor:

Jeg taler ofte med mennesker, der i den grad brænder for urterne, gerne vil tage uddannelsen og i den forbindelse naturligt gør sig tanker om, hvordan man siden kan jonglere med sin viden.

Efter bedste evne vil jeg prøve at give et lille overblik over fremtidsmuligheder. Det kán kun blive et lille, for mulighederne er jo ligeså store og varierede, som vores drømme gør dem til.

Når man går igang med at uddanne sig til phytoterapeut, vil det altid være fordi, urter og lægeplanter har ens store interesse.

Du har måske allerede et mål med uddannelsen, men det er interessant at vide, hvad andre gør. Det kan give inspiration til at videreudvikle ens eget mål og de drømme, man sidder med.

Mulighederne er mangfoldige, nærmest som et træ med en velvoksen rod, tyk stamme og mange grene.

Phytoterapien går igennem alle delene af træet.

I dagens Danmark er den generelle interesse for lægeplanter nærmest eksploderet. De planter, der for ikke så mange år siden, blev betragtet som irriterende ukrudt, eller levede et liv uden nogen form for opmærksomhed, er kommet frem i lyset og ses nu både som lægeplanter og delikate råvarer til mad og drikke.

I dag er det nærmest heller ikke muligt, at købe kosmetiske produkter, uden at ingredienslisten inkluderer flere lægeplanter.

Det giver os unikke muligheder for at arbejde med urterne på mange forskellige måder.

For at give et billede af bare nogle af de opgaver phytoterapeuter kaster sig over, kommer her et lille udpluk.

Først og fremmest er urter, lægeplanter, sund kost og livsstil blevet et omdrejningspunkt i den enkeltes dagligdag. Når man igennem 3 år lærer og får udvidet sin bevidsthed og horisont, er det jo soleklart, at det smitter af i ens hverdag.

En ting er dog, hvad man selv nyder godt af. Der er også altid en husleje etc., som man er ansvarlig overfor. Derfor skal der løn på bordet.

Hver  fjerde dansker søger alternativ behandling, som ofte inkluderer brugen af lægeplanter. Har man en given sygdom eller ubalance, vil man gerne selv være en aktiv del af behandlingen. Man ønsker at ændre på mad og drikke, tage understøttende kosttilskud og tage livsstilen op til revision.

Der er overvældende mange produkter, informationer og mis-informationer at holde styr på. Der tages ofte anden medicin og man kan være urolig for, om den interagerer med urtemedicin eller de andre kosttilskud, man tager.

Derfor finder vi mange phytoterapeuter med egen klinik, hvor de har speciale i phytoterapi, kostvejledning og vejledning til sundere livsstil. Det undrer mig ikke spor, at behovet for klinikker er stigende.

Der er flere phytoterapeuter, som starter eget firma. Det kan være med specifikke urteprodukter som kosttilskud, eller fremstilling af specielle salver baseret på urter, der er sanket i naturen.

Der undervises på Folkeuniversitetet, folkeskoler og efterskoler i naturens medicin.

Phytoterapeuter laver private kurser, retreats og lignende med fokus på udvalgte temaer og urter.

Nogle dyrker lægeplanter til brug i kosttilskud m.m.

Andre er produktudviklere for firmaer. Eller - sælgere for firmaer, ligesom der er foredragsholdere/interne undervisere for firmaer.

Andre igen er ansatte i helsekostbutikker med speciale i naturmedicin.

Der er phytoterapeuter, som arbejder i køkkener med fokus på urter og grønnere mad.

Vi finder dem også som ejere af eller tilknyttede til kursuscentre, med vægt på sundhed og livsstil.

Mange laver urteture, ofte i samarbejde med forskellige økologiske haver.

Flere udgiver bøger om urter, lægeplanter i kosten og meget mere.

Der er skribenter i diverse magasiner og ugeblade om sundhed.

Altsammen handler om, at man selv brænder for urterne og ønsker at give sin viden videre til gavn for andre.

I min optik får man det ofte sjovest, når man ikke bare sætter sig på én gren, men i stedet er åben for at have flere grene til sin rådighed.

Da jeg startede i sin tid, blev phytoterapeuter betragtet som lidt småtossede. Det var vi måske også.

I dag er forståelsen en helt anden, ikke mindst fordi forbrugere generelt er mere bevidste omkring kemi, og at det nu engang har en betydning, hvad vi spiser, drikker, smører os ind i etc.

Jeg har ikke oplevet, at der er nogen, der kommer sovende til at realisere sin drøm. Men, når hobby og arbejde smelter sammen, gør det ikke så meget, at man skal investere tid i et projekt.